Slimmer met Regelgeving

Keurig betaald met de parkeer-app en toch een boete

Digitale hulpmiddelen zijn super handig. Bijvoorbeeld een parkeer-app waarmee een gemeente je toestaat om parkeergelden te betalen. Het laatste wat je dan verwacht is dat je alsnog beboet wordt. En al helemaal niet, dat als je de gemeente wijst op het feit dat je keurig hebt betaald, je ook nog een naheffing mag betalen. Toch kan je dit als burger overkomen.
De meesten zullen het hier bij laten. Voor een enkeling is het juist reden om tot het uiterste te gaan om het recht boven tafel te krijgen. Zo iemand is hoogleraar in de rechten Corien Prins. Uiteindelijk kostte het drie jaar (het parkeren gebeurde op 30 juni 2017, de uitspraak van de Hoge Raad was op 5 juni 2020) en in totaal 5.419 euro aan griffierecht en rechtsbijstand om het recht te doen zegevieren.

De situatie is inmiddels aardig in het nieuws geweest. De feiten en uitspraak zijn te lezen in het arrest van de Hoge Raad.

Deze casus is een sprekend voorbeeld waarom we slimmer met regelgeving moeten zijn: dit soort situaties wil je voorkomen. Niet elke parkeerder heeft de juridische kennis, het doorzettingsvermogen en de draagkracht om te investeren in het recht op de manier zoals Corien Prins dat kan en wíl.
En toch vinden we dat het recht voor elke burger gelijke kansen hoort te bieden. Om dat te bereiken moeten we slimmer zijn. Niet alleen wij als burgers, maar juist ook de overheid. We moeten ons beseffen dat als er digitale hulpmiddelen (mogen) worden ingezet, dit niet zomaar een technisch apparaat is waar we mee communiceren, maar een verlengde van de regelgeving.

Marco Brattinga

Voeg opmerking toe